fredag den 7. februar 2014

Idealet: Hvad vil det sige at være sund? 5 forvirrende metoder.

Jeg sad den anden dag og læste forskellige artikler på nettet om sundhed, og her slog det mig at der er alt for mange modstridende oplysninger om hvad sundhed er. Grunden til jeg blev lidt frustreret, inden sengetid, var at ifølge en artikel var jeg sundere end sund, og ifølge en anden var jeg for tyk. Det fik mig til at gå lidt mere i dybden med hvilke måleenheder vi måler os efter, og hvad sund er.

Jeg har især kigget på 5 forskellige:
-Livvidde
-BMI
-Fedtprocent
-Fitness alder
-Idealvægt

Jeg har tastet mine tal ind de steder det har været nødvendigt ellers kunne læse mig frem til om jeg er sund eller ej.

Livvidde:
Iforms hjemmeside siger at man skal droppe at regne BMI, men hellere måle centimeter for at vurdere om man er for tyk. Der står at man skal have en livvidde under 80 cm for at være sund. Hvis jeg kigger på min livvidde er den på 81cm efter 5 ugers hård træning, intense kostvaner og en yderst træt krop. Jeg startede på 85,5cm. Og jeg vil da næsten turde påstå efter mange henvendelser at jeg ikke var tyk da jeg startede, og da slet ikke nu. Men ifølge Iform's artikel, så var jeg og er stadig for tyk. Der røg lige den selvtillid som jeg havde opbygget over de her uger. Jeg synes det er noget fis at påstå at 80cm er idealet for livvidden hos kvinder, hvis man ser hvordan kvinder er bygget forskelligt.
Hvis du selv vil tjekke artiklen så læs den på:
http://iform.dk/traening/nyt-om-traening/maal-livvidden-i-stedet-for-bmi

BMI:
Vi kender alle BMI. Forkortelsen BMI står for Body mass index, og tjekker via en formel om din krops vægt og højde stemmer overens, for så at putte dig i et skema. Hvis ens tal passer sammen, kan man kalde sig normalvægtig, som er en af de 5 kategorier BMI benytter. Jeg har udregnet mit BMI og fik resultatet: 21,71. Jeg tastede min højde i cm som er 177 og min vægt i kilo som lige nu er 68kg. Hvis du selv vil udregne dit BMI kan du gøre det enten ved formlen eller på følgende hjemmeside: http://www.bmitest.dk/
Ifølge BMI falder mit tal altså indenfor normalvægtig. Jeg ligger i den lave ende, og jeg kan forestille mig at jeg kan få problemer hvis min vægt bliver ved med at falde, ifølge BMI i hvert fald.

Formlen for at beregne dit BMI
Oversigt over kategorier for BMI:
BMI under 18,5 = undervægtig
BMI mellem 18,5-24,9 = normalvægt
BMI mellem 25-29,9 = overvægtig
BMI mellem 30-39,9 = fedme
BMI over 40 = svær fedme

Fedtprocent:
Noget af det der startede alt det her, var at jeg var i Fitness World og fik lavet en fedtmåling en almindelig dag for sjov. Den sagde at jeg havde en fedtprocent på 30%. Jeg var i chok! Jeg synes ikke jeg lignede en person hvor næsten 1/3 af min krop var fedt. Det blev startskuddet for at få fedtprocenten ned. Nu ifølge min badevægt (kan jo være usikker) ligger min fedtprocent på 22%. Fedtprocenten falder/stiger sammen med vægtens udsving, så der må være en måleusikkerhed. Princippet er at den sender en impuls op igennem fødderne og dermed kan måle modstanden af den impuls der sendes tilbage. Har man meget fedt på kroppen vil impulsen sendes langsommere end hvis man ikke har så meget fedt. Det skal så siges at kvinder der altid har deres fedtdepoter fra navlen og nedefter vil blive skudt højere end de måske er, fordi sådan en type badevægt eller fedtmålings apparat ikke tager højde for at der næsten ingen fedt sidder fra navlen og opad. Men hvis jeg skal tage udgangspunkt i at jeg lige nu ligger på 22% ligger jeg indenfor intervallet for sunde kvinder. Kvinder skal have en fedtprocent på 20-25%, forudsat at man ikke er gravid og er sund og rask.
Jeg faldt så over et andet sted, hvor man ifølgeskab med et målebånd kan måle sin fedtprocent. Princippet her går på at via 3 mål på kroppen som du taster ind kan din fedtprocent beregnes. I mit tilfælde skyder den her mig til at have 30% fedt på kroppen. Jeg må sige det er en jungle, for det ene øjeblik er jeg ret glad for mig selv og det næste føler jeg mig mega tyk.

Hvad skal fedtprocenten ligge på?
http://iform.dk/kost/sund-vaegt/spoergsmaal-om-sund-vaegt/hvor-hoej-maa-min-fedtprocent-vaere

Fedtprocent med et målebånd:
http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vaegt/fedtprocent/maal_din_fedtprocent_med_et_maalebaand/

Fitness alder:
Jeg faldt over en test på Iforms hjemmeside der videresendte mig til linket nedenfor. Her kan man udregne sin fitness alder udfra forskellige oplysninger. Nogle af oplysninger ved jeg ikke hvad den skal bruge til, bopæl og uddannelsesniveau, men resten giver nok meget god mening. Jeg fik her et resultat på 23 år, hvilket er 3 år under min rigtige alder. Jeg ved ikke rigtig hvor meget jeg giver for den test fordi du skal selv tage stilling til hvor hårdt du træner og man kan jo altid komme til at pynte lidt på det, men hvis du vil prøve kan du tjekke den ud på: http://www.ntnu.edu/cerg/vo2max eller https://www.worldfitnesslevel.org/#/

Idealvægt:
Den sidste ting jeg har kastet mig over at kigge på er idealvægt. Man kan ved at dreje på nogle parametre, for krops type, højde og køn få et bud på hvordan ens krops vægt bør være. Jeg synes det er svært at skyde min krop til en bestemt krops type men ved at vælge smal krops type og normal krops type, skal min vægt ligge på 65-70kg, hvilket for mig giver meget god mening. Du kan selv prøve dig frem og se hvad du synes om den metode:
http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vaegt/vaegt_og_fedtprocent/beregn_din_idealvaegt/

Så min konklusion må være: at du kan få det godt med dig selv når du læser nogle artikler og rædselsfuldt når du læser nogle andre. Så jeg vil hellere kigge i spejlet og se om det jeg ser er noget jeg kan lide, også være ligeglad om jeg er 1cm, 1kg eller 1% fra at være det eksperterne så tydeligt ikke kan blive enige om er idealet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar