fredag den 10. januar 2014

Nye vaner!

FIT på 100 dage af Anne Bech

I dag var lang af flere årsager. At stå op kl 4:30 fordi man ikke kan sove mere, efter at være gået i seng kl 00 er virkelig ikke konstruktivt for det arbejde jeg for tiden ligger i sunde vaner. Jeg endte så på grund af søvnløshed med at læse Anne Bech's nye bog "Fit på 100 dage", som jeg fik i fødselsdagsgave af pigerne. Jeg må sige at hende Anne Bech virker til at være en træner for mig. Der er et langt afsnit om valg og fravalg når man satser på sådan en livsstils ændring eller krops forandring kan man nok også godt kalde det, som virkelig gjorde indtryk på mig. Måske var det en masse tanker omkring hendes bog der gjorde at jeg sov så dårligt. I hvert fald er jeg kommet frem til nogle ting der vil have afgørende rolle i de næste 5 uger af mit trænings projekt.

1) Gå i seng senest kl 22 (sluk lyset aller senest kl 22:30)
Ja det giver god mening at kroppen skal have hvile, og man derfor skal få sovet ud. For mig har det aldrig været et problem at sove længe, mere at komme tidligt nok i seng, så derfor skal jeg øve mig på at ha' set tv, eller hvad der opholder en fra at sove kl 22:30, så jeg kan give min krop den hvile den fortjener. Har læst en del om leptins indvirkning på mætheds fornemmelsen, og med for lidt søvn udebliver leptin, ikke godt! Så mere søvn! Heri ligger der også at stå op om morgenen, fordi jeg oplever at det er svært at følge med i alle måltiderne der skal spises hvis jeg står for sent op! Jeg får en kæmpe udfordring her, fordi jeg altid falder i søvn til tv'et tændt. Jeg er virkelig i gang med nogle sunde tilvalg hvis jeg selv skal sige det!

2) Drop at spise i sengen (det sviner alligevel så meget)
Jeg har en fornemmelse af at jeg spiser mere når jeg ligger i sengen, og når alt er afmålt gør det at min mæthed ikke bliver stillet, i hvert fald bliver mit syn ikke mættet, så jeg vil holde ting fra sengen og spise det siddende, også holde sengen fri fra alle de krummer :) Jeg tror også det er bedre for fordøjelsen at man ikke ligger halvt ned imens man spiser.

3) Drikke mere vand!
De dage jeg får drukket nok vand er også de dage jeg er tilfreds med det mad jeg spiser, min krop føles generelt meget bedre, selvom alle jo ved at vand skal vi drikke meget af, så gør vi sjældent netop det: drikker nok vand! Jeg håber samtidig det kan hjælpe på min restitution (ligesom søvnen) ovenpå det hårde program der bliver kørt!

I dag var jeg træt. Mental, fysisk og ja alt hvad der er ind imellem ;) Jeg brugte lang tid på at komme op og træne, vejret har her en stor rolle. Når det regner sådan gider man bare ikke ud. Men ud det kom jeg, og løb en tur på løbebåndet da det var konditions dag. Jeg ramte dog muren og følte at hele kroppen var død da jeg kom hjem, har nok mere at gøre med den manglende søvn end med maden. Og dog, jeg kan mærke en rastløshed fordi sukker ikke længere er en fast del af mine måltider. Jeg gik forbi en skål slik herhjemme og tog mig selv i næsten per automatik at stikke håndet ned i den, det var faktisk ikke rart at noget så skidt for en kan være indkodet som refleks! Vil dog sige når jeg begynder at gå i søvne og tømme skabe for alt der indeholder sukker skal man være bekymret, men for nu har jeg bare en krop der VIRKELIG savner sukker!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar